Sommige logistici kicken erop, anderen zitten met de handen in het haar. Hoe stel je een logistieke keten in op calamiteiten als die keten bijna de helft van de wereldbol omvat?
Luchtvaart
Grote carriers in de luchtvaart besloten meer en meer vluchten van en naar China te schrappen: Lufthansa, British Airways, Air France, KLM. Het probleem voor luchtvracht is dat deze vaak wordt gecombineerd met passagiersvervoer, als bellylading. Maar ook het vervoer met vrachttoestellen wordt opgeschort door de crisis.
Spoorvervoer
Het spoorvervoer laat een wisselend beeld zien. De provincie Hubei, rondom Wuhan, laat voorlopig geen enkele trein vertrekken. Spoorvervoer over de Nieuwe Zijderoute is problematisch geworden. Dat merkt nu bijvoorbeeld Volvo in Gent, dat de binnenkomende stroom onderdelen uit China tot stilstand zag komen. Daarentegen handhaaft Duisburg een groot aantal verbindingen met China. Het grote probleem is niet zozeer de beschikbaarheid van treinen voor goederenvervoer, maar vooral het ontbreken van voldoende vrachtauto’s voor het voor- en natraject in China zelf.
Meer treinen inzetten is ook niet echt mogelijk, want áls er al extra treinen gaan rijden dan kunnen we dit niet handelen. De capaciteit wordt niet bepaald door het aantal treinen, maar door de mogelijkheid tot afhandelen bij de grensovergangen. De bottleneck zit bijvoorbeeld bij Alashankou op de grens met Kazachstan. Afgezien van het papierwerk moeten alle containers daar ook op andere wagons geladen worden in verband met de andere spoorbreedte in de voormalige USSR, volgens Wil Versteijnen van GVT in Tilburg.
Scheepvaart
Voor de scheepvaart liggen de problemen nog letterlijk voor de boeg. De meeste schepen zijn immers nog onderweg, zegt Onno de Jong van onderzoeksbureau Ecorys. De komende weken zullen ze aanmeren in Chinese havens. Als dat al wordt gevolgd door afhandeling – het is niet zeker hoe snel deze havens weer in vol bedrijf komen – wacht eveneens, net als in het spoorvervoer, krapte in het voor- en natransport in het achterland. Enkele havens hebben al hogere toeslagen voor de stacking van containers aangekondigd. Het is ook nog onzeker of schepen kunnen worden beladen.
Voor verladers staan de gevolgen al wel vast. Het coronavirus zal, zegt organisatie Evofenedex, zonder meer de toeslagen opjagen die scheep- en luchtvaartmaatschappijen berekenen voor vervoer van en naar China. Dit belooft weer een flinke strijd te worden tussen klant en dienstverlener over de redelijkheid en de hoogte van die toeslagen.